پنجشنبه , 29 آبان 1404 2025 - 11 - 19 ساعت :
 
زنجیره گرانی خودرو از کجا آغاز شد؟
خودرو

زنجیره گرانی خودرو از کجا آغاز شد؟

آبان ۲۶, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، بازار خودرو کشور طی هفته‌های اخیر با نوسانات ملایمی همراه بوده است. خودروهای داخلی در این دوره با افزایش قیمت ناشی از نرخ‌های جدید (کارخانه‌ای) دو خودروساز اصلی و بزرگ داخلی روبرو شده‌اند. در کنار آن همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد شاهد ثبت قیمت‌های جدید خودرو هستیم.

با این حال، هر چند تقاضا در بازار داخلی همچنان وجود دارد و رکود عمیقی در بازار خودروهای داخلی مشاهده نمی‌شود. افزایش قیمت‌های جدید دو خودروساز داخلی، شوک جدیدی به بازار خودرو ندهده است. تعرفه‌های جدید، هر چند برای برخی از خودروها مناسب است، اما در مجموع موجب افت و کاهش انگیزه خریداران و فروشندگان شده است.

اما علاوه بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان، به عقیده برخی از کارشناسان، بازار خودرو به نرخ ارز و میزان عرضه نیز وابسته است. در سال‌هایی که واردات ممنوع یا محدود بود، افزایش نرخ ارز بر بازار خودرو کشور اثرگذار بود. در سال ۱۴۰۱، جهش نرخ ارز تقریبا معادل جهش قیمت خودرو بود. در حالی‌که در سال ۱۴۰۲ با وجود رشد ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو بسیار کمتر از حد انتظار بود.

با این حال، واردات نزدیک ۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته، هر چند که از نظر تیراژ و تعداد عدد بزرگی نبود، اما اثر روانی قابل‌توجهی بر بازار گذاشت و از شدت جهش قیمت‌ها جلوگیری کرد.

اما به نظر می‌رسد که در بخش خودروهای مونتاژی، به‌ویژه خودروهای چینی، روند بازار متفاوت است. امروز این خودروها با افزایش نرخ ارز و هزینه‌های تولید، به رده قیمتی بالای ۱.۵ تا دو میلیارد تومان رسیده‌اند و عملا از دسترس قشر متوسط خارج شده‌اند.

بازار خودرو در رکود کامل نیست
علی خسروانی، نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو، در تشریح وضعیت فعلی بازار خودرو کشور و نقش اثرگذاری افزایش قیمت کارخانه‌ها در بازار خودرو گفت: در هفته جاری و هفته گذشته، بازار خودروهای داخلی تا حدی با افزایش قیمت مواجه بود. هم‌زمان با رشد نرخ ارز، بهای خودرو نیز دوباره روند صعودی پیدا کرد. طی هفته گذشته حدودا پنج درصد افزایش قیمت در بازار خودرو ثبت شد و نرخ ارز نیز در همان دوره حدود پنج درصد رشد را تجربه کرد.

در حال حاضر در بازار خودروهای داخلی تقاضای خرید و فروش وجود دارد. برخلاف گذشته، بازار در رکود کامل نیست و خرید و فروش انجام می‌شود. تنها بخش از بازار که همچنان در رکود به سر می‌برد، بازار خودروهای خارجی است.

به گفته علی خسروانی، نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو، در حال حاضر در بازار خودروهای داخلی تقاضای خرید و فروش وجود دارد و برخلاف گذشته، بازار در رکود کامل نیست و خرید و فروش انجام می‌شود.

مشکل اصلی بازار خودرو؛ کمبود عرضه
نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو معتقد است که در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی، معاملات بدون مشکل انجام می‌شود. قیمت‌های فعلی را می‌توان منطقی دانست. علت افزایش قیمت خودرو در بازار بیش از آنکه ناشی از افزایش قیمت خودروسازان باشد، بیشتر ناشی از کمبود عرضه است.

با افزایش قیمت کارخانه‌ای وجود دارد، اما عرضه مناسب، از افزایش قیمت در بازار جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد که مشکل اصلی در حال حاضر کمبود عرضه باشد.

علی خسروانی ادامه داد: با این حال، پس از اعلام افزایش قیمت‌ها، گویا شرکت سایپا قصد دارد تولید خود را افزایش دهد. این می‌تواند به‌ویژه در خودروهای داخلی زیر یک میلیارد تومان که تحت تاثیر مستقیم خودروهای وارداتی نیستند، در تثبیت یا کاهش قیمت‌ها مؤثر باشد. بنابراین، کنترل قیمت در این بخش تنها با افزایش عرضه امکان‌پذیر است.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است که بازار خودروهای داخلی و خارجی به‌طور طبیعی و تا حدودی به یکدیگر وابسته هستند. در صورت اجرای صحیح و هدفمند واردات، امکان کنترل قیمت در هر دو بخش خودروهای داخلی و خارجی وجود دارد.

به گفته بابک صدرایی، هرگونه اختلال در تولید خودروهای داخلی می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم روی قیمت خودروهای وارداتی نیز اثر بگذارد و موجب نوسان آن شود. از سوی دیگر، زمانی که بازار خودرو داخلی به مرحله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×