مطالبهای بدون بیپاسخ؛ قزوین در گلوگاه ریلی کشور اما بدون ادارهکل
به گزارش وبسایت مجله خبری نو، قزوین با وجود قدمت تاریخی ایستگاه راهآهن و نقش استراتژیک در شریانهای اصلی ریلی کشور، هنوز از داشتن یک ادارهکل مستقل راهآهن محروم است. این موضوع یکی از مهمترین موانع توسعه حملونقل در این استان به شمار میرود.
ایستگاه راهآهن قزوین که بیش از ۸۰ سال قدمت دارد و بهعنوان اثر ملی ثبت شده، در نقطهای کلیدی از شبکه ریلی کشور قرار گرفته است. عبور خطوط تهران-تبریز و تهران-رشت-آستارا از قزوین، این استان را به یکی از گرههای اصلی کریدور شمال-جنوب تبدیل کرده است.
با این حال، تقسیم مدیریت ریلی قزوین بین ادارهکل شمال۲ و ادارهکل شمالغرب باعث شده این استان نه مبدا باشد و نه مقصد، و بسیاری از ظرفیتهایش نادیده گرفته شود. علی محمدیها، رئیس صنف گردشگری قزوین، بیان کرده است که در گذشته مسائلی از قبیل نبود آسانسور و پله برقی جزو مشکلات مهم راه آهن قزوین بود که طی چند سال اخیر این مشکل مرتفع شد. اما امروز اصلیترین مسئله راه آهن قزوین نبود رام قطار است.
قزوین تنها دارای یک قطار شش تخته مهدیس است که ضعیفترین نوع قطار است و تنها مقصد آن به مشهد است. رئیس صنف گردشگری قزوین بیان کرده که این استان هیچ قطار دیگری ندارد و این در حالی است که حتی شهرهای ضعیف نیز حداقل دو الی سه قطار دارند.
محمدیها همچنین اشاره کرده است که قطار قزوین فقط یک مقصد زیارتی دارد و از مقاصد سیاحتی محروم است. این موضوع باعث شده این قطار در ایام ویژهای مانند اربعین یا در اموری که نیاز به واگن باشد، صرف امور دیگر شود و در نتیجه این قطار هم دردی را دوا نمیکند.
رئیس صنف گردشگری قزوین همچنین بیان کرده است که در گذشته قطارهای اتوبوسی به مقاصدی از جمله تهران و حومه نیز وجود داشت که اکنون این قطارها نیز متعلق به زنجان و تاکستان شده و قزوین در مسیر بینراهی مقاصد قرار دارد.
محمدیها همچنین بیان کرده است که سایت فروش بلیت نیز دارای چالشهای متعددی است و قطارهای متعددی برای تردد شهروندان وجود ندارد. اغلب در شرایط مختلف، بلیت در سایت یک روز درمیان به فروش میرسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرده است که در سفر اخیر معاون مربوطه در وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن به قزوین، این مطالبه بهحق از سوی استاندار، نمایندگان مردم و مجموعه راه و شهرسازی استان مطرح شد و پیگیری آن ادامه دارد.
وی همچنین بیان کرده است که راهآهن برای ایجاد ادارهکل جدید دارای پروتکلها و ضوابط مشخصی است، اما با توجه به شرایط موجود، طول خطوط ریلی استان و ظرفیتهای قابل توجه قزوین، ما حائز شرایط لازم برای تشکیل ادارهکل هستیم و این موضوع را با جدیت دنبال میکنیم.
جواد حقلطفی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز بیان کرده است که با وجود سابقه بیش از هشتادساله شبکه ریلی و موقعیت مهم استان، قزوین همچنان فاقد ادارهکل راهآهن است و این موضوع یکی از محورهای اصلی اعتراض و پیگیری ماست.
وی همچنین بیان کرده است که در سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی به قزوین، درخواست رسمی تشکیل ادارهکل راهآهن در استان به همراه مستندات و دلایل فنی و کارشناسی ارائه شد و این مطالبه بهصورت کتبی به مسئولان مربوطه اعلام شده است.
حقلطفی بیان کرده است که با وجود موقعیت کلیدی قزوین در کریدورهای ریلی کشور، دو مسیر اصلی تهران-تبریز و تهران-رشت-انزلی-آستارا از قزوین عبور میکنند و این استان یکی از نقاط کلیدی در کریدورهای مهم حملونقل ریلی کشور به شمار میرود.
وی همچنین بیان کرده است که با توجه به این موقعیت مهم و حجم مبادلات و تردد ریلی، تشکیل ادارهکل راهآهن در قزوین یک ضرورت جدی است و امیدواریم راهآهن جمهوری







