چهارشنبه , 28 آبان 1404 2025 - 11 - 19 ساعت :
 
کاکایی: شیراز قطب عقلانیت ایران در مکتب حکما است
فرهنگ و هنر

کاکایی: شیراز قطب عقلانیت ایران در مکتب حکما است

آبان ۲۸, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، حجت الاسلام و المسلمین قاسم کاکایی در همایش بین‌المللی «جایگاه شیراز در اعتلای علوم عقلی ایران با تأکید بر میراث علمی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی»، هدف مکتب شیراز را بر اساس معرفت و عشق عنوان کرد.

وی بیان داشت که حکمای این مکتب، معرفت را به اوج رساندند تا افراد برای کسب مقام و آشنایی با خدا تلاش کنند و به همین دلیل شیراز را مامن اولیا و شهر عشق معرفی کرد.

کاکایی تصریح کرد که شاعر قرن هشتم، ناصر بخارایی، شیراز را شهر عشق جهان نامیده است. وی همچنین گفت که شیراز همواره محل مهاجرت فرزانگان از سراسر جهان اسلام بوده است.

استاد فلسفه دانشگاه شیراز افزود که یکی از ویژگی‌های برجسته مکتب شیراز، روایی فرهنگی است که باعث شد این شهر در دوران حمله مغول به محلی امن تبدیل شود.

وی بیان داشت که در این دوره، شیراز مرکز شکل‌گیری حکمت متعالیه بود که فاصله بین خواجه نصیرالدین طوسی تا ملاصدرا را پوشش می‌دهد. دو مدرسه مدرسه منصوریه که توسط صدرالدین دشتکی برای فرزندش غیاث‌الدین منصور ساخته شد و مدرسه خان که ملاصدرا برای تدریس در آنجا مستقر شد، اصلی کانون این جریان عقلانیت در شیراز بودند.

کاکایی تصریح کرد که شخصیت‌های بزرگی چون میر سید شریف جرجانی، صدرالدین دشتکی، غیاث‌الدین دشتکی، جلال‌الدین دوانی، شمس‌الدین محمد لاهیجی و متفکرانی چون ملأ عبدالله یزدی و مقدس اردبیلی در این مدارس به تدریس و تحقیق پرداختند.

وی ادامه داد که از خصوصیات مهم مکتب شیراز، عدم ایستایی فکری و نردبان‌سازی بر مبانی بزرگان پیشین است، برخلاف برخی فلسفه‌های غربی که صرفاً بر پایه دیدگاه یک فرد استوار است. مکتب شیراز توانست با رسیدن به اصالت وجود، مبانی عرفانی شیخ اشراق را تبیین فلسفی کند و حکمت الاشراق و فلسفه مشاء را در خود ادغام نماید.

در نهایت، این مکتب در برابر بت‌های فکری، بر سه اصل کلیدی جهل‌زدایی، جهالت‌زدایی و جاهلیت‌زدایی تأکید کرد.

منبع: مهرنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×