شنبه , 7 مهر 1403 2024 - 09 - 28 ساعت :
» ترفند ها » از بین بردن جرم سماور و کتری
از بین بردن جرم سماور و کتری
ترفند ها

از بین بردن جرم سماور و کتری

مهر 7, 1403 20

به گزارش گروه ترفند ها مجله اینترنتی نو: برای از بین بردن جرم سماور و کتری، ابتدا نیاز است تا محلول مناسبی تهیه کنید. یکی از بهترین گزینه‌ها، ترکیب سرکه سفید و آب است. با ترکیب این دو ماده به نسبت یک به یک و ریختن آن درون کتری یا سماور، می‌توانید به راحتی با رسوبات معدنی مقابله کنید. پس از آن، کتری یا سماور را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا محلول به جوش بیاید. این کار به حل شدن جرم‌ها کمک کرده و در نهایت با خنک شدن محلول، می‌توانید با یک اسفنج نرم جرم‌ها را به راحتی پاک کنید.

از بین بردن جرم سماور و کتری
از بین بردن جرم سماور و کتری

علاوه بر سرکه، جوش شیرین نیز گزینه‌ای موثر برای تمیز کردن این وسایل است. با اضافه کردن یک یا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین به آب درون کتری یا سماور و سپس جوشاندن آن، می‌توانید به طرز موثری با رسوبات آهکی مبارزه کنید. بعد از اتمام فرآیند، کافی است با آب گرم چند بار کتری یا سماور را شستشو دهید تا بوی جوش شیرین و هر گونه جرم باقی‌مانده از بین برود. این روش‌ها نه تنها به بهبود عملکرد وسایل شما کمک می‌کند، بلکه عمر آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

ازبین بردن جرم سماور و کتری

استفاده از آب و سرکه برای از بین بردن جرم کتری و سماور

برای اینکه جرم آهکی داخل سماور و کتری را از بین ببرید می توانید مخلوطی از سرکه و آب را به نسبت مساوی در آن ریخته و به مدت نیم ساعت بجوشانید. خواهید دید که جرم ها از دیواره کنده خواهد شد.
راهی دیگر برای از بین بردن جرم آهکی این است که چند دقیقه سماور یا کتری را بدون آب حرارت دهید سپس داخل آن را با آب سرد پر نمایید. آب و جرم های جدا شده را خالی کرده و داخل آن را بشویید. کتری را داغ کنید و ناگهان مقداری آب یخ درون آن بریزید ( برای این منظور نباید کتری بسیار داغ شود که موجب ریختن لحیم آن می گردد.)
یکی دیگر از راه های جلوگیری از رسوب گرفتن کتری و سماور است به این صورت است که گوش ماهی یا فلس صدف را در کتری انداخته تا آهک موجود در آب را جذب کند.( قلوه سنگ نیز مفید است.)
راه دیگری که برای رسوب زدایی مفید است این است که در ظرف مورد نظر مقداری ( بستگی دارد به نوع ظرف ) ۲ یا ۳ سیب زمینی رنده کنید و مدت نیم ساعت با آب درون آن،بجوشانید و بعد یک تکه زاج سفید کوبیده، به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بجوشانید مشکل رفع خواهد شد. استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن جرم سماور و کتری
می توانید برای جرم گیری آن مقداری جوش شیرین ( آب همراه جوش شیرین) را درون ظرف بگذارید و روی شعله بگذارید و بعد اگر هنوز به طور کامل پاک نشده همین کار را تکرار کنید ثمربخش خواهد بود.
روش دیگر برای از بین بردن جرم کتری و سماور این است که مقداری آب درون کتری بریزید آن را در مدت نصف روز در جایخی یخچال قرار دهید. پس از گذشت مدت مذکور آن را درآورده پس از خارج شدن یخ از آن کتری رسوب زدایی می شود ( به شرطی که مقدار رسوبات زیاد حجیم نباشد).

چگونگی تشکیل جرم سماور و کتری

جرم سماور و کتری به مرور زمان و با تجمع مواد معدنی موجود در آب ایجاد می‌شود. هنگامی که آب در کتری یا سماور جوش می‌آید، حرارت موجب تبخیر بخشی از آن می‌شود و املاح و مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم در ته ظرف باقی می‌مانند. این مواد به تدریج با هم ترکیب شده و لایه‌ای سخت و سفید رنگ را تشکیل می‌دهند که به نام جرم شناخته می‌شود. عواملی مانند نوع آب مصرفی و درجه حرارت جوشیدن می‌توانند در سرعت تشکیل این جرم تأثیرگذار باشند.

از بین بردن جرم سماور و کتری
از بین بردن جرم سماور و کتری

برای جلوگیری از این پدیده، تمیز کردن منظم کتری و سماور ضروری است. استفاده از محلول‌های سرکه یا جوش شیرین می‌تواند در حل و کاهش جرم مؤثر باشد. این مواد به طور طبیعی خاصیت اسیدی یا قلیایی دارند و به راحتی می‌توانند املاح معدنی را از سطوح ظرف جدا کنند. در نتیجه، مراقبت‌های دوره‌ای نه تنها به افزایش عمر دستگاه‌ها کمک می‌کند، بلکه کیفیت نوشیدنی‌ها را نیز حفظ می‌نماید.

بهترین مواد برای ازبین بردن جرم سماور و کتری

برای از بین بردن جرم سماور و کتری، یکی از بهترین و طبیعی‌ترین مواد، سرکه سفید است. این مایع اسیدی به راحتی می‌تواند رسوبات کلسیم و آهک را حل کند. کافی است مقداری سرکه را با آب گرم ترکیب کنید و آن را داخل کتری یا سماور بریزید. پس از چند ساعت، جرم‌ها به طور قابل توجهی نرم شده و با یک اسفنج نرم به راحتی پاک می‌شوند. این روش نه تنها مؤثر است، بلکه به محیط زیست نیز آسیبی نمی‌زند و بوی نامطبوعی باقی نمی‌گذارد.

روش دیگر، استفاده از جوش شیرین است که به عنوان یک پاک کننده قوی شناخته می‌شود. با مخلوط کردن جوش شیرین با آب، یک خمیر غلیظ تهیه کنید و آن را بر روی نواحی آلوده قرار دهید. پس از گذشت مدتی، با یک برس نرم یا اسفنج می‌توانید جرم‌ها را به سادگی از بین ببرید. جوش شیرین علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی، بوی نامطبوع را نیز جذب می‌کند و در نهایت کتری یا سماور شما را به حالت اولیه و درخشان برمی‌گرداند.

از بین بردن جرم سماور و کتری
از بین بردن جرم سماور و کتری

 لیست بازیگر ایرانی با ز

لیست اسامی بازیگر ایرانی

 اسامی بازیگران ایرانی

منبع: مجله اینترنتی نو

به این نوشته امتیاز بدهید!

خانم ابراهیمی

نوشتن به انسان احساس خوبی می دهد چرا که در حین نوشتن ایده های جدید و جملات ناب به ذهنتان می آید و ممکن است ناکهان مثل ارشمیدس بگویید یافتم یافتم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×