معماری بتنی چشمنواز، اثری هنری که حواس را تسخیر میکند
به گزارش مجله خبری نو به نقل از عصرایران، خانه کاراپیس در شهر احمدآباد هند، با استفاده از فرمهای منحنی بتنی، فضایی منحصر به فرد ایجاد کرده است. در این طراحی، مبلمان داخلی به صورت یکپارچه از دل دیوارها بیرون آمده و معماری با چشمانداز طبیعی اطراف خود کاملاً درآمیخته است.
این خانه که در حومه احمدآباد واقع شده، توسط شرکت «آچوتام دیزاینز» طراحی شده و در میان دو سازه بتنی یکپارچه قرار گرفته است. طراحان در این پروژه به جای استفاده از نقشههای مستطیلی و دیوارهای عمودی، دو فرم ارگانیک و مجسمهمانند را به کار گرفتهاند. یکی از این پوستههای بتنی به فضاهای عمومی و نشیمن اختصاص دارد و دیگری دو اتاق خواب خصوصی را در خود جای داده است.
برای برجسته کردن ظاهر لولهای و خاص ساختمان، طراحان از مصالحی ساده و یکپارچه استفاده کردهاند. در این طرح، بتن به شکل سطوح منحنی به کار رفته که مرز میان دیوار و سقف را از بین میبرد. همچنین، برشهای دقیقی در امتداد لبهها و مرکز سازه ایجاد شده که ورودیهای قوسیشکل و فضاهای باز را به وجود آورده است. این بازشوهای هوشمندانه، طبیعت سرسبز اطراف را قاب میگیرند، نور را کنترل میکنند و چشماندازهای مختلف ملک را به یکدیگر متصل میسازند.
ارتباط خانه کاراپیس با طبیعت از طریق برشهای بتنی
چشمانداز طبیعی به عنصری کلیدی در تجربه معماری خانه کاراپیس تبدیل شده است. یک مسیر پر پیچوخم که با گیاهان متراکم احاطه شده، به سمت ورودی خانه هدایت میشود و در طول آن، سازههای بتنی به تدریج خود را نمایان میکنند. آبنماها، درختان و راهروهای قوسی به مسیر حرکت در محوطه نظم میبخشند. مجموعهای از فضاهای بیرونی مانند حیاطها، آلاچیقها، استخر و محوطه باربیکیو، فضای زندگی را تا قلب باغ گسترش دادهاند و معماری نیز این ارتباط با طبیعت را تقویت میکند.
فضای داخلی نیز با همان رویکرد ساده و یکپارچه طراحی شده است. مبلمان با بتن قالبگیری شده و به صورت پیوسته با معماری اجرا شدهاند؛ به طوری که تختها، نیمکتها و میزها از دل دیوارها بیرون زدهاند. کفپوشها از سنگ «کوتا» صیقلی ساخته شده که رنگ خاکی و ملایم آن، نور روز را بازتاب داده و با پالت رنگی آرام فضا هماهنگی دارد.
منبع: عصرایران







