پنجشنبه , 29 آبان 1404 2025 - 11 - 19 ساعت :
 
آغاز پرورش خلاقیت دانش‌آموزان در مسیر فناوری با رویداد دانوا
مقالات

آغاز پرورش خلاقیت دانش‌آموزان در مسیر فناوری با رویداد دانوا

مهر ۲۸, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو به نقل از مهرنیوز، مهدی صفاری نیا امروز در نشست خبری چهارمین رویداد ملی فناورانه دانش آموزی دانوا ۲۰۲۵ به اهمیت منابع انسانی در توسعه کشور اشاره کرد.

وی تأکید کرد که یکی از برنامه‌های اصلی این مجموعه تمرکز بر تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی است. اگرچه کشور از نظر نیروی انسانی مستعد وضعیت مطلوبی دارد، اما استعدادها نیازمند هدایت و ورود به جریان‌های شغلی مشخص و هدفمند هستند.

صفاری‌نیا اظهار داشت که ایجاد بسترهایی برای تقویت و شکوفایی این ظرفیت‌ها، یک ضرورت انکارناپذیر است. وی به برنامه‌های متعددی اشاره کرد که در پارک فناوری پردیس در این زمینه اجرا شده، از جمله المپیک فناوری و طرح «صدف» که به‌ترتیب، حمایت از افراد دارای مهارت در حل مسائل فنی و توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را دنبال می‌کنند.

وی تأکید کرد که تجربه اجرای این برنامه‌ها طی سال‌های گذشته، مسئولان پارک را به این نتیجه رسانده است که نقطه شروع فرآیند توانمندسازی، باید از سطح مدرسه و دوران دانش‌آموزی باشد. اگر شناسایی و پرورش استعدادها از این مقطع آغاز شود، فرآیند هدایت و حمایت در مراحل دانشگاهی و ورود به بازار کار بسیار اثربخش‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

صفاری‌نیا افزود که بر همین اساس، پارک فناوری پردیس در سال‌های اخیر تمرکز بیشتری بر حوزه دانش‌آموزی داشته و رویداد دانوا به‌عنوان یک برنامه ثابت و منظم در این مجموعه تعریف شده است. پیش از این نیز فعالیت‌هایی در این حوزه صورت می‌گرفت اما اغلب پراکنده بودند؛ با طراحی ساختار هدفمند، اکنون دانوا به شکلی منسجم، ملی و ساختاریافته برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد که رویکرد رویداد دانوا صرفاً بر استعدادیابی متمرکز نیست، بلکه هدف اصلی آن، قرار دادن استعدادها در مسیر درست رشد و پرورش است. وی به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد که تأکید شده بود، یادگیری‌های صرفاً ذهنی، در صورتی که به حل مسائل واقعی زندگی و کشور منجر نشوند، نمی‌توانند تأثیر ماندگاری داشته باشند.

صفاری‌نیا خاطرنشان کرد که در این رویداد، دانش‌آموزان می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های علمی خود را ثبت کنند و پس از طی فرآیند داوری، در مراسم اختتامیه از برترین‌ها تقدیر به‌عمل خواهد آمد. این فرآیند نه‌تنها منجر به افزایش انگیزه و اعتمادبه‌نفس در دانش‌آموزان می‌شود، بلکه فضای امید و حرکت در مسیر علمی را در میان آنان تقویت می‌کند.

منبع: مهرنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×