سرویس مدارس دانشآموزان استثنایی لَنگ بودجه است
به گزارش وبسایت مجله خبری نو، سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، درباره وضعیت دانشآموزان با نیازهای ویژه در سال جاری اظهار نظر کرد.
وی با اشاره به تعداد دانشآموزانی که در سال جاری با نیازهای ویژه شناسایی شدند، گفت: در مجموع ۱۰ هزار و ۸۷۹ دانشآموز با نیازهای ویژه در بدو ورود سال ۱۴۰۴ شناسایی شدند. این تعداد شامل ۸ هزار و ۴۴۰ نفر دانشآموز کمتوان ذهنی، ۲۶۰ نفر کمبینای شدید و نابینا، ۴۰۶ نفر کمشنوا و ناشنوا، ۸۵۹ نفر دارای ناتوانی جسمی و حرکتی شدید و ۹۱۴ نفر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم میشود.
قاسمی در ادامه درباره اقدامات انجامشده برای دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری گفت: در این راستا، دورههای آموزشی با رویکرد جدید اختلال یادگیری برای تمامی کارکنان مراکز جامع سراسر کشور برگزار شده و سامانه الکترونیکی ارجاع، پذیرش و ارائه خدمات درمانی در بستر سامانه «سیرت ۲» راهاندازی شده است.
وی همچنین به عنوان یکی از اقدامات انجامشده به ثبت درخواست و پذیرش از طریق سامانه سیدا توسط معلم مربوطه اشاره کرد و گفت: پس از تأیید درخواست، به سامانه سیرت ۲ ارسال میشود تا بررسی و پذیرش صورت گیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین درباره بودجه سرویس مدارس برای این دانشآموزان گفت: اگر بودجه سرویس مدارس در سال جاری بهطور صددرصد تخصیص پیدا کند، با توجه به جمعیت کل ۸۰ هزار نفری این دانشآموزان و رقم حدود ۶۸۰ میلیارد تومانی بودجه، میانگین هزینه سرویس هر نفر سالانه حدود ۸.۵ میلیون تومان خواهد بود که عملاً پاسخگوی نیاز واقعی نیست.
قاسمی در ادامه به چالشهای احتمالی اشاره کرد و گفت: چنانچه شهرداریها بر اساس تجویز قانونی مندرج در قانون بودجه، در جهت مساعدت به خانواده دانشآموزان با نیازهای ویژه همکاری نکنند، عملاً با چالش جدی مواجه خواهیم شد.
وی همچنین در مورد کمبود نیروی انسانی اظهار نظر کرد و گفت: آموزشوپرورش استثنایی از یک رکن مهم و ساحت تربیتی ویژه با عنوان توانبخشی برخوردار است که شامل سه بخش کاردرمانی، گفتاردرمانی و شنواییشناسی است. در حال حاضر به دلیل عدم جذب نیروهای متخصص در این حوزه، با کمبود جدی مواجه هستیم و در این راستا حدود ۳۰۰۰ نیروی متخصص مورد نیاز است.
منبع: وبسایت تجارت نیوز







