چهارشنبه , 28 آبان 1404 2025 - 11 - 19 ساعت :
 
رشد ۱۳ درصدی معادن در گرو چیست؟
اقتصاد

رشد ۱۳ درصدی معادن در گرو چیست؟

آبان ۴, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی (کانماین) به برنامه‌های کشور در زمینه توسعه معدنی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: امروز بخش معدن به عنوان پیش‌رو اقتصادی تعیین شده و در برنامه هفتم توسط رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن تعیین شده است، که این موضوع بیانگر توجه و نگاه ویژه به جایگاه معادن در کشور است.

بهرامن گفت: پس از جنگ ۱۲ روزه و تحولات اخیر، تغییراتی در برنامه‌ها در حوزه معادن رخ داده و هدف‌گذاری های جدیدی صورت گرفته است. براساس این هدف‌گذاری ها، روابط با همسایگان در حوزه تجارت معدن و زنجیره این صنعت چگونه باشد و همچنین در رابطه با تحریم‌ها و موضوع اسنپ بک برنامه ریزی جدیدی تدوین شده است.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف این است که با شناسایی کشورهای هدف و مصرف کننده محصولات معدنی ایران، بتوانیم نیاز بلند مدت کشورهای هدف و مقصد را تأمین کنیم. پیرو آن باید ظرفیت خود را در بخش‌های مختلف معرفی و تولیدات خود را براساس نیاز و سلیقه بازار و تکنولوژی روز بازار به روز رسانی کرده تا از زنجیره با ارزش معدن در کشور بهره‌مند شویم.

بهرامن با اشاره به جایگاه بخش خصوصی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و گسترده‌تر شدن تحریم‌ها، بخش خصوصی می‌تواند نیاز قابل توجهی از معدن و محصولات معدنی را تامین کند. اما برای تحقق این مسائل نگاه ما باید نگاه به تکنولوژی‌های نو و جدید باشد و بهره مندی از هوش مصنوعی و استارتاپ ها باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اعلام حمایت وزارت صمت و رویکرد جدید وزارتخانه برای توسعه معادن با هدف رشد اقتصادی گفت: پس از جنگ ۱۲ روزه اخیر یک بسته حمایتی از سوی وزارت صمت تدوین شد که براساس آن نگاه به توسعه تولیدات معدنی و معدن به شکل ویژه‌ای شکل گرفته و هدف آن توسعه معادن با هدف رشد اقتصادی است.

بهرامن تاکید کرد: همانطور که در گذشته گفتیم برای تحقق رشد سرمایه گذاری و رسیدن به رشد ۱۳ درصدی در برنامه هفتم توسعه در بخش معدن به ۵۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خارجی نیاز است. برای تحقق این هدف گذاری بی شک موانعی مانند تحریم‌ها و چالش‌هایی مانند FATF وجود دارد و گسترش ارتباطات خارجی و تسهیل روابط خارجی نیاز است.

وی در ادامه تصریح کرد: برای دسترسی به بازارهای جدید و نیاز بلند مدت بازارها باید به انتهای زنجیره تولید هم توجه شود چرا که شرایط بازار و همانطور که گفته شد سلیقه مصرف کنندگان بر نوع و نحوه تولید اثر بالایی دارد.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×