چهارشنبه , 28 آبان 1404 2025 - 11 - 19 ساعت :
 
کاهش 68 درصدی زیان عملیاتی سایپا در نیمه نخست سال
اقتصاد

کاهش 68 درصدی زیان عملیاتی سایپا در نیمه نخست سال

آبان ۱۴, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، شرکت سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ بورسی کشور، گزارشی از عملکرد شش‌ماهه نخست سال جاری منتشر کرده که حاکی از کاهش 68 درصدی زیان عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.

بر اساس گزارش مالی منتشرشده، زیان عملیاتی سایپا از 2.8 هزار میلیارد تومان در نیمه نخست سال گذشته به 910.7 میلیارد تومان در سال جاری کاهش یافته است. این کاهش نشان‌دهنده بهبود محسوس در شاخص‌های کلیدی عملکرد است.

علی شیخ‌زاده، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در این باره گفته است: «در راستای سیاست کاهش زیان، شرکت با بازنگری در سبد محصولات و خروج خودروهای دارای حاشیه زیان بالا از خطوط تولید، تمرکز خود را بر افزایش تیراژ محصولات جدید با حاشیه سود مناسب گذاشت. همچنین، اصلاح فرآیندهای تولید و کنترل هزینه‌ها به کاهش محسوس زیان عملیاتی و بهبود وضعیت مالی شرکت منجر شد.»

سایپا در ماه‌های اخیر موفق شده است با مدیریت منابع، بهینه‌سازی زنجیره تأمین و افزایش بهره‌وری خطوط تولید، بخش مهمی از فشارهای ناشی از هزینه‌های ارزی و تورم نهاده‌های تولید را کنترل کند.

البته، همچنان چالش‌هایی نظیر رشد نرخ ارز و استمرار قیمت‌گذاری دستوری مانع از تحقق کامل سودآوری شده است. افزایش هزینه نهاده‌های تولید، به‌ویژه در حوزه ارزی، و همچنین محدودیت نقدینگی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری موجب شده نرخ فروش محصولات با بهای تمام‌شده تناسب نداشته باشد و بخشی از زیان سایپا همچنان باقی بماند.

تحلیل‌گران صنعت خودرو، کاهش 68 درصدی زیان عملیاتی سایپا را نشانه‌ای از پایداری مسیر اصلاحات ساختاری در این گروه خودروسازی می‌دانند؛ اصلاحاتی که از سال گذشته با تغییر ترکیب مدیریتی و تمرکز بر پلتفرم‌های جدید، ارتقای کیفیت و توسعه محصولات بومی آغاز شد.

در این چارچوب، افزایش تولید محصولات جدید مانند شاهین و پارس‌نوا و توقف تولید مدل‌های کم‌بازده، سایپا را در مسیر تعادل مالی قرار داده است. انتظار می‌رود با تداوم این روند و اصلاح سیاست‌های کلان قیمت‌گذاری، گروه سایپا در نیمه دوم سال به مرز سودآوری عملیاتی نزدیک‌تر شود.

به‌این‌ترتیب، کاهش چشمگیر زیان در شش‌ماهه نخست سال را می‌توان نه صرفاً یک اتفاق مالی، بلکه نشانه‌ای از بلوغ مدیریتی و بازگشت تدریجی اعتماد به ساختار تولید ملی دانست؛ روندی که در صورت ثبات اقتصادی و حمایت سیاست‌گذار، می‌تواند آینده‌ای روشن‌تر را برای دومین خودروساز بزرگ کشور رقم بزند.

منبع: وبسایت تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×