پنجشنبه , 29 آبان 1404 2025 - 11 - 19 ساعت :
 
فرصت ۳۰ میلیارد دلاری بازار عمان و جای خالی کالاهای ایرانی
بازار

فرصت ۳۰ میلیارد دلاری بازار عمان و جای خالی کالاهای ایرانی

آبان ۲۱, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، روابط تجاری میان ایران و عمان در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است. صادرات ایران به عمان در سال ۱۴۰۳ به حدود ۲ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد حدود ۱۵ درصدی داشت.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، جمال رازقی جهرمی، در این باره گفت: صادرات ایران به عمان در سال مالی ۱۴۰۳ به حدود ۲ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد حدود ۱۵ درصدی داشت.

وی همچنین اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار رسید. در این مدت، صادرات ایران به عمان به ۱ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار و واردات از کشور عمان به ۱۱۸ میلیون دلار رسید.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و عمان می‌تواند به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار برسد. این یعنی میزان مبادلات تجاری می‌تواند به ۱۰ تا ۱۵ برابر میزان فعلی برسد.

وی تصریح کرد: صادرات ایران به عمان مشروط به تحقق سیاست‌های حمایتی می‌تواند از سطح دو میلیارد دلاری کنونی، در افق میان‌مدت (مثلاً ۳ تا ۵ سال) به پنج تا ۱۰ میلیارد دلار برسد و در چشم‌انداز بلندتر، امکان جهش به ۱۵ تا ۳۰ میلیارد دلار وجود دارد.

رازقی جهرمی در خصوص عمده کالاها و خدماتی که بین دو کشور مبادله می‌شود، گفت: صادرات ایران به عمان عمدتاً شامل محصولات کشاورزی، فلزات نیمه تمام، محصولات فلزی، محصولات پتروشیمی و نفتی، محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی و محصولات ساختمانی است.

واردات ایران از عمان نیز شامل کالاهایی چون محصولات کشاورزی مانند ذرت، کنجاله، روغن آفتابگردان و محصولات معدنی و صنعتی بوده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: بازار محصولات لبنی و فرآورده‌های لبنی ایران در عمان نسبت به ظرفیت موجود بسیار کوچک است. مثلاً صادرات ایران به عمان از این گروه طی سال ۲۰۲۳ حدود پنج میلیون دلار بوده است.

وی در خصوص مهمترین چالش‌هایی که فعالان اقتصادی ایرانی در تعامل با عمان با آن مواجه‌اند، گفت: رقابت بالا با کشورهای منطقه و نبود سهم قابل توجه ایران در برخی بخش‌ها، عدم آشنایی کافی تجار ایرانی با بازار عمان، استانداردها، نوع بسته‌بندی، بازاریابی تخصصی و قراردادها از عمده موانع در مسیر تجارت دو کشور است.

رازقی جهرمی افزود: مشکلات بانکی از جمله در خدمات، تضمین‌ها و انتقال ارز هم بین دو کشور وجود دارد. زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک، کانتینر سرد، خطوط مستقیم حمل و نقل نیز با کمبود مواجه است.

وی در خصوص بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در عمان، گفت: بخش صنعت و تولید مشترک مانند صنایع لبنی و غذایی که ایران در آن مزیت دارد، بخش لجستیک و ترانزیت و استفاده از عمان به عنوان مسیر ترانزیتی، بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی عمان که موقعیت خوبی برای صادرکنندگان ایرانی دارد و حوزه انرژی، معدن و فناوری‌های نوین می‌تواند از حوزه‌های جذاب عمان برای سرمایه‌گذاران ایرانی باشد.

مدنی در خصوص فرصت‌های تجاری میان ایران و عمان گفت: اقتصاد عمان یکی از باثبات‌ترین و پرکشش‌ترین اقتصادهای منطقه است. بنابراین کشور ما می‌تواند با توجه به مناسبات نزدیک و مزیت‌های صنعتی، جغرافیایی و اقتصادی، نقش عمیقی در تأمین نیازهای این کشور ایفا کند.

وی در خصوص بازار تره‌بار عمان، گفت: عمان در تأمین تره‌بار به ویژه پیاز و سیب‌زمینی وابستگی بسیار شدیدی به واردات دارد. تجار ایرانی می‌توانند از مناسبت‌هایی چون ماه مبارک رمضان که نیاز به این محصول بیشتر می‌شود برای ورود به بازار عمان استفاده کنند.

مدنی در خصوص بازار سیب‌زمینی، گفت: ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ هزار تن سیب‌زمینی با قیمت متوسط هر تن ۳۰۴ دلار به ارزش حدود ۱۱۷ میلیون دلار به کشورهای اطراف صادر کرده که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×