کمک به رشد دانشآموزان معلول برای مدیریت آینده جامعه
در راستای ارتقای شرایط تحصیل و زندگی برای دانشآموزان معلول، سالار قاسمی، معاون وزیر آموزش و پرورش در دیدار با استاندار فارس، بر اهمیت توجه به این گروه از دانشآموزان و نقش آنها در آینده جامعه معلولان تأکید کرد. وی بیان داشت که دانشآموزانی که با معلولیت خود آشنا هستند، در آینده میتوانند بهخوبی دانشآموزان آسیبدیده را مدیریت کنند و به آنها کمک کنند تا در جامعه حضور موثری داشته باشند. در این راستا، آموزش و پرورش استثنایی تلاش دارد تا این دانشآموزان در مدارس تلفیقی با سایر دانشآموزان همدوره خود به تحصیل بپردازند و از امکانات آموزشی مشابه بهرهمند شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در این دیدار افزود: بیش از ۲۳ هزار معلم در مدارس استثنایی کشور مشغول به تدریس هستند و نتایج نشان میدهند که دانشآموزان استثنایی دارای هوشهای برتر هستند و معلولیت آنها مانع از پیشرفت و موفقیتشان نمیشود. قاسمی همچنین بر پیگیری رایگان شدن سرویسهای ایاب و ذهاب برای دانشآموزان معلول تأکید کرد و اشاره داشت که برای رفع این مشکل نیاز به برنامهریزی و تعامل بیشتر است.
در این دیدار، خلیل عابدی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس، از توسعه مدارس استثنایی در این استان خبر داد و به چالشهای موجود در این راستا اشاره کرد. وی گفت: بیش از ۸۰۰ دانشآموز در استان فارس به دلیل مشکلاتی مانند بعد مسافت و نبود سرویس ایاب و ذهاب از تحصیل محروم هستند. به همین دلیل، تلاش برای توسعه مدارس استثنایی در روستاها و مناطق کمبرخوردار از اولویتهای مهم است. همچنین فرشید قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس، در این نشست از فعالیت ۸۵ مرکز جامع سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در استان خبر داد و گفت که این استان در این زمینه رتبه نخست کشور را دارد.