🏙️ شهرداریها نباید سیاسی شوند | تأکید چمران بر مدیریت تخصصی شهری
در نهم اردیبهشتماه، روز شوراها، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگویی با ایرنا، با تأکید بر اعتماد مردم به شوراها اظهار کرد:
«اعتماد مردم، مسئولیت ما را سنگینتر میکند و این باری است که باید با تلاش بیشتر بر دوش کشید.»
او همچنین با اشاره به بزرگی و اهمیت شهر تهران، یادآور شد که پایتخت ایران با چالشهای گستردهای روبرو است و افزود:
«همیشه احساس کردهام در خدمترسانی به مردم تهران به اندازه کافی موفق نبودهام. این مسئولیت را بهطور جدی و شخصی احساس میکنم.»

🏛️ شهرداری جای سیاست نیست!
ماهیت شهرداریها تخصصی است، نه سیاسی
چمران بار دیگر بر ماهیت غیرسیاسی شهرداری و شوراها تأکید کرد و گفت:
«شهرداری و شورای شهر نباید به نهادهای سیاسی تبدیل شوند. اگرچه افراد حاضر در این مسئولیتها ممکن است دیدگاه سیاسی داشته باشند، اما عملکرد آنها باید تخصصی باشد.»
🔸 او با اشاره به حضور چهرههایی چون احمدینژاد و قالیباف در مدیریت شهری، گفت که این افراد به عنوان مدیر شهری فعالیت داشتند، نه سیاستمدار.
📍 مدیریت شهری به دور از خطکشیهای جناحی
چمران خاطرنشان کرد:
«شورای ششم تلاش کرده وارد جناحبندیهای سیاسی نشود و به مسایل تخصصی بپردازد. ما صرفاً در موضوعاتی چون حمایت از مردم غزه یا اتفاقات تلخ کشور، موضعگیری انسانی کردهایم، نه سیاسی.»
🧱 هر نقطه از تهران مشکلی دارد
رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد:
«در هر نقطهای از تهران، مشکلات خاصی وجود دارد. نگاه من همواره ایدهآلگرایانه در معماری و شهرسازی بوده و برای رسیدن به سطح مطلوب تلاش کردهام.»
🚌 بحران حملونقل عمومی و کمبود اتوبوس
🔻 چمران در خصوص حملونقل عمومی گفت:
«ورود تنها ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران کافی نیست. ما به چند هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم.»
برنامه خرید اتوبوسهای برقی
برنامه | جزئیات |
---|---|
خرید اتوبوس | قرارداد واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی از چین |
تحویل | بخشی از آنها تحویل داده شده، بقیه تا پایان فصل میرسد |
تولید داخلی | با همکاری چینیها برای ساخت اتوبوس برقی در داخل |
🚖 نوسازی تاکسیها با وام ۹۰۰ میلیونی
چمران درباره ناوگان تاکسیرانی گفت:
«تاکسیهای جدید شامل خودروهای معمولی و شاسیبلند هستند که مخصوصاً برای مسیرهای فرودگاهی کاربرد دارند.»
🔹 او افزود: برای خرید این خودروها وام بدون بهرهای به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده تا رانندگان با درآمد خود اقساط را پرداخت کنند.
🚦 ساماندهی نرخ کرایه با کمک سامانه هوشمند
رئیس شورا درباره نرخ کرایه تاکسیها توضیح داد:
«سامانهای طراحی شده که بر اساس شرایط آبوهوایی و ساعات پیک، کرایه را به صورت دقیق مشخص میکند. این سامانه از بروز اختلاف بین راننده و مسافر جلوگیری میکند.»
🚗 محدودیت خودروهای شهرستانی؛ سوءتفاهمی پیشآمده
در پاسخ به حواشی ورود خودروهای شهرستانی به محدوده طرح ترافیک، چمران گفت:
«ما نگفتیم که خودروهای شهرستانی حق ورود ندارند. بلکه پیشنهاد دادیم خودروهای غیربومی هزینه بیشتری برای ورود به محدوده مرکزی شهر پرداخت کنند تا از حجم ترافیک کاسته شود.»
♻️ اولویتهای شورای شهر: کاهش آلودگی و توسعه حملونقل
در پایان گفتوگو، چمران تأکید کرد که کاهش آلودگی هوا، توسعه حملونقل عمومی و بهبود کیفیت زندگی شهری، از اصلیترین اولویتهای شورا و شهرداری هستند.
او گفت:
«با جذب سرمایهگذاری و استفاده از توان داخلی، به دنبال ارتقاء کیفیت خدمات شهری هستیم.»
❓ پرسشهای متداول
آیا شهردار یک مسئول سیاسی است؟
خیر، شهردار به عنوان مدیر اجرایی شهر شناخته میشود و ماهیتی تخصصی دارد، نه سیاسی.
برنامه شورای شهر برای حل بحران اتوبوس چیست؟
خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی از چین و همکاری با شرکتهای داخلی برای تولید این اتوبوسها در ایران.
نحوه تعیین نرخ کرایه تاکسیها چگونه است؟
با استفاده از سامانه هوشمندی که بر اساس ترافیک و آبوهوا نرخ کرایه را تنظیم میکند.
آیا خودروهای شهرستانی از ورود به تهران منع شدهاند؟
خیر، فقط هزینه ورود آنها به محدوده طرح ترافیک بیشتر خواهد بود.
📌 جمعبندی نهایی
مهدی چمران با تأکید بر غیرسیاسی بودن شهرداریها، راهبردهای تخصصی برای بهبود وضعیت تهران را تشریح کرد.
از نوسازی ناوگان حملونقل گرفته تا افزایش اتوبوسهای برقی و ساماندهی نرخ کرایه تاکسیها، همه برنامهها با هدف ارتقاء کیفیت زندگی شهری و حفظ محیط زیست تهران طراحی شدهاند.
چهل و یکمین روز از سرگیری حملات به غزه
دمیدن روح تازه در کالبد هنر و فرهنگ فارس