شنبه , 7 مهر 1403 2024 - 09 - 28 ساعت :
» پزشکی » قبل از انجام آزمایش چیکار باید کرد؟
قبل از انجام آزمایش چیکار باید کرد؟
پزشکی

قبل از انجام آزمایش چیکار باید کرد؟

اردیبهشت 17, 1403 30

قبل از انجام آزمایش چیکار باید کرد؟

به گزارش گروه پزشکی مجله اینترنتی نو:

بر اساس دستورالعمل های انجمن دیابت آمریکا توصیه می شود فرد قبل از انجام آزمایش رژیم غذایی متعادل از لحاظ کربوهیدرات ( محتوی 100 گرم کربوهیدرات ) داشته باشد . اگر در سه وعده غذایی که روزانه میل می کنید مقدار کافی نان و برنج موجود باشد ، این مقدار قند به بدن شما خواهد رسید ، در غیر اینصورت می توانید از موادی مانند خرما، کشمش ، نان و برنچ در وعده های غذایی خود استفاده کنید .
• روز قبل از نمونه گیری از ساعت 6 تا 11 شب شروع ناشتا بودن خود را طوری برنامه ریزی کنید که موقع مراجعه به آزمایشگاه 12 ساعت از شروع ناشتا بودن گذشته باشد . زمان ناشتایی نباید کمتر از 8 ساعت و بیشتر از 16 ساعت باشد . مصرف آب به میزان کافی توصیه می شود .
• بهتر است که نمونه گیری را قبل از ساعت 10 صبح شروع کنید و انجام آن در ساعت دیرتر در حد امکان خودداری شود ( مگر به دستور پزشک) .
• در مورد مصرف دارو و یا تزریق انسولین صبح روز آزمایش و طی دو ساعت انجام آزمایش با پزشک معالج هماهنگ کنید .
• در طی ساعات ناشتایی از نوشیدن چای و قهوه پرهیز نمایید . نوشیدن آب در حد لازم مانعی ندارد .
• پس از اینکه نمونه خون برای اندازه گیری قند خون ناشتا از شما گرفته شد ،‌صبحانه میل نمایید . حتی الامکان صبحانه هر روزه را همراه خود آورده و در آزمایشگاه صرف نمائید . توصیه می شود که صبحانه حاوی حداقل 75 گرم مواد قندی باشد .
• زمان شروع خوردن صبحانه ساعت را یادداشت کنید . نمونه گیری دقیقا 2 ساعت پس از زمان مذکور انجام می پذیرد .
• قبل از انجام نمونه گیری و در حین 2 ساعت امادگی اکیدا از مصرف دخانیات اجتناب نمایید ، زیرا باعث افزایش سطح گلوکز خون می گردد .
• پس از اتمام صبحانه ، از خوردن هر نوع خوردنی و آشامیدنی خودداری نمایید . نوشیدن آب در حد لازم مانعی ندارد .
• قبل از انجام نمونه گیری و در حین 2 ساعت آمادگی ، از انجام ورزش سنگین و هرگونه فعالیت بدنی غیر معمول خودداری نمایید .
• مصرف استامینوفن قبل از آزمایش ممکن است باعث افزایش کاذب قند خون شود ،‌بنابراین توصیه می شود که در صورت مصرف ،‌موضوع را به پزشک اطلاع دهید .
• بهتر است نمونه آزمایش های ناشتا صبح اول وقت تهیه شوند ( به جز مواردی که توسط پزشک معالج یا آزمایشگاه تعیین می گردد ) .

قبل از انجام آزمایش چیکار باید کرد؟
قبل از انجام آزمایش چیکار باید کرد؟

 

انواع آزمایش های بدن

آزمایش ها و تست های بدنی یکی از روش های مهم و اساسی برای تشخیص و درمان بیماری ها و اختلالات بدنی است. انواع مختلفی از آزمایش های بدنی وجود دارد که هر کدام به منظور اندازه گیری و بررسی عملکرد اعضا و سیستم های مختلف بدن انجام می شوند. در این مقاله، به بررسی انواع آزمایش های بدنی و اهمیت آن ها خواهیم پرداخت.

آزمایش های خونی

یکی از انواع مهم آزمایش های بدنی، آزمایش های خونی هستند. این آزمایش ها شامل اندازه گیری نوع و تعداد سلول های خونی، سطح گلوکز، کلسترول، هموگلوبین و سایر فراورده های خونی است. آزمایش های خونی می تواند اطلاعات مهمی در مورد سلامت بدن فراهم کند و به تشخیص بیماری ها و اختلالات کمک کند.

قبل از انجام آزمایش چیکار باید کرد؟
قبل از انجام آزمایش چیکار باید کرد؟

آزمایش های تصویربرداری

آزمایش های تصویربرداری از دیگر انواع آزمایش های بدنی هستند که استفاده از تکنولوژی های مختلفی مانند اشعه ایکس، ام آر آی و اولتراسونیک را شامل می شوند. این آزمایش ها به تصویربرداری از اعضا و سیستم های مختلف بدن می پردازند و می توانند به تشخیص بیماری ها و اختلالات بدنی کمک کنند.

 

آزمایش های اندازه گیری فشار خون

اندازه گیری فشار خون یکی از پارامتر های مهم در آزمایش های بدنی است. فشار خون نشان دهنده فشار خون در دیواره های عروق خونی است و می تواند به تشخیص بیماری های قلبی و عروقی کمک کند. آزمایش های اندازه گیری فشار خون می تواند به پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی کمک کند.

قبل از انجام آزمایش چیکار باید کرد؟
قبل از انجام آزمایش چیکار باید کرد؟

آزمایش های عملکرد تنفسی

آزمایش های عملکرد تنفسی شامل اندازه گیری حجم هوای تنفسی، سرعت تنفس و نحوه عملکرد ریه ها می شود. این آزمایش ها به تشخیص بیماری های تنفسی مانند آستم و بیماری های ریه کمک می کنند و می توانند به بهبود عملکرد تنفسی فرد کمک کنند.

آزمایش های عملکرد کلیه

آزمایش های عملکرد کلیه اندازه گیری سطح کراتینین، یوریا و سایر پارامترهای مرتبط با عملکرد کلیه را شامل می شوند. این آزمایش ها به تشخیص و مانیتور کردن بیماری های کلیه مانند نارسایی کلیه کمک می کنند.

 

آزمایش های هورمونی

آزمایش های هورمونی شامل اندازه گیری سطح هورمون های مختلف مانند تستوسترون، استروژن و پروژسترون می شوند. این آزمایش ها به تشخیص و مانیتور کردن اختلالات هورمونی مانند دیابت و هیپوتیروئیدیسم کمک می کنند.

نتیجه گیری:
آزمایش های بدنی یکی از روش های مهم و اساسی برای تشخیص و درمان بیماری ها و اختلالات بدنی است. انواع مختلفی از آزمایش های بدنی وجود دارد که هر کدام به منظور اندازه گیری و بررسی عملکرد اعضا و سیستم های مختلف بدن انجام می شوند و می توانند به تشخیص بیماری ها و اختلالات کمک کنند. از اهمیت انجام آزمایش های بدنی برای حفظ و بهبود سلامت بدن نباید غفلت کرد و باید به منظور پیشگیری و درمان بیماری ها، این آزمایش ها را به صورت منظم انجام داد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

مریم هنربخش

همیشه برای من خود نوشتن مهم بوده. خیلی مهم تر از انتشار آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×