جمعه , 15 تیر 1403 2024 - 07 - 04 ساعت :
» آشپزی » طرز تهیه آش دوغ قزوین بهمراه تصاویر و توضیحات
آش دوغ
آشپزی - ایرانی

طرز تهیه آش دوغ قزوین بهمراه تصاویر و توضیحات

اردیبهشت 27, 1403 10

طرز تهیه آش دوغ قزوین

به گزارش گروه آشپزی مجله نو: طرز تهیه آش دوغ قزوین
موادلازم:
لوبیا چیتی ۱پ
نخود۱/۲پ
لوبیا قرمز ۱/۲پ
برنج ۱/۵پ
سبزی آش ۷۵۰گ
تره , جعفری , اسفناج
پیازداغ ۱پ
سیرداغ ۱/۲پ
نعنا داغ ۱/۲پ
پودر آویشن ۱ق م
سیر تازه له شده ۴_۵حبه
نمک و فلفل به میزان لازم
زردچوبه ۲ق م
آب گوشت ۱لیتر
دوغ سفت ۱کیلو
روغن به میزان لازم

سایه چشم پودری یا مایع

روش تهيه آش دوغ قزوین:

حبوبات را از شب قبل خیس می کنیم و می پزیم.
حبوباتی مانند لوبیا را در حین پخت آب آنها را عوض می کنیم تا رنگ غذا را تیره نکند.

آش دوغ قزوین
آش دوغ قزوین

درون قابلمه یک لیتر آب ریخته وقتی جوشید حبوبات پخته را اضافه می کنیم. سپس آب گوشت را می ریزیم. برنج را چند ساعت خیس کرده و اضافه می کنیم. میگذاریم تا بجوشد.

با بی رنگی لب چکار کنیم؟

زمانی که جوشید سبزی , نمک , فلفل , زردچوبه , نصف پیاز داغ , نصف سیر داغ , نعنا داغ و پودر اویشن را اضافه می کنیم و می گذاریم تا جا بیافتد.

آش دوغ
آش دوغ

زمانی که آش جا افتاد سیر خام را اضافه کرده و مقداری هم پیاز داغ می ریزیم. بعد از چند جوش از روی حرارت بر می داریم.
دوغ را  به اش اضافه می کنیم و هم می زنیم. درون ظرف مورد نظر ریخته و با دوغ , پیاز داغ , نعنا داغ و سیر داغ تزیین می کنیم.

آش دوغ
آش دوغ

برای این اش از دوغ سفتی که مانند ماست چکیده است استفاده میشود . که در لبنیاتی ها موجود می باشد.
به جای آن می توانید از ماست چکیده که مقداری نمک زده اید استفاده کنید.

رنگ لاک مناسب در فصل زمستان

آش دوغ

آش دوغ یکی از غذاهای سنتی و محبوب در فرهنگ ایرانی است که از دستور پخت آسان و مواد اولیه ساده‌ای بهره می‌برد. این غذا با ترکیبی از دوغ، نعنا، خیار، اسفناج و سبزیجات دیگر تهیه می‌شود و طعمی ملایم و خنک به آن می‌بخشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی آش دوغ، مزایا و خواص آن، و نحوه تهیه این غذای خوشمزه پرداخته و اهمیت آن را برجسته سازیم.

طرز تهیه آش دوغ قزوین بهمراه تصاویر و توضیحات
طرز تهیه آش دوغ قزوین بهمراه تصاویر و توضیحات

تاریخچه و منشأ آش دوغ

آش دوغ یکی از غذاهای محبوب و مورد علاقه مردم ایران است که از قدیم‌الایام در سفره‌های ایرانیان قرار داشته است. اصل این غذا به دوران قاجاریه برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون جزء غذاهای مورد علاقه مردم ایرانی بوده است. آش دوغ ابتدا به عنوان یک غذای سنتی و خانگی در منازل تهیه می‌شد اما امروزه در رستوران‌ها و فست‌فودها نیز این غذا را می‌توان یافت.

خواص بهداشتی و تغذیه‌ای آش دوغ

آش دوغ یک غذای خنک و خوراکی است که از مواد طبیعی و سالم تهیه می‌شود. این غذا دارای مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. همچنین حضور دوغ در این غذا باعث تقویت سیستم گوارشی و بهبود فرایند هضم می‌شود. از آنجا که آش دوغ دارای کالری کمی است، این غذا مناسب برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند.

طرز تهیه آش دوغ قزوین بهمراه تصاویر و توضیحات
طرز تهیه آش دوغ قزوین بهمراه تصاویر و توضیحات

مواد اولیه و روش تهیه آش دوغ

برای تهیه آش دوغ نیاز به مواد اولیه ساده‌ای دارید که از جمله آن‌ها می‌توان به دوغ، نعنا، خیار، اسفناج، ریوق، ذرت و سبزیجات دیگر اشاره کرد. برای تهیه این غذا ابتدا دوغ را به همراه سایر مواد خرد شده و اضافه می‌کنیم و سپس آن را برای مدتی در یخچال خنک می‌کنیم. سپس آن را با نمک، فلفل و ادویه‌های دیگر به مزه دلخواه خود تنظیم می‌کنیم.

مزایا و معایب مصرف آش دوغ

یکی از مزایای اصلی مصرف آش دوغ، این است که این غذا دارای کالری کمی است و مناسب برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند. همچنین حضور دوغ در این غذا باعث تقویت سیستم گوارشی و بهبود فرایند هضم می‌شود. اما یکی از معایب مصرف آش دوغ، ممکن است برای افرادی با مشکلات گوارشی مانند سوزش معده مناسب نباشد.

طرز تهیه آش دوغ قزوین بهمراه تصاویر و توضیحات
طرز تهیه آش دوغ قزوین بهمراه تصاویر و توضیحات

تنوع و تغییرات در آش دوغ

آش دوغ یک غذای چندکاره است که می‌توان با اضافه کردن مواد دیگر به آن طعم و مزه‌های مختلفی به آن بخشید. برخی از افراد از اضافه کردن ذرت، سیب‌زمینی و مرغابی به آش دوغ برای تنوع در طعم آن استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان با اضافه کردن نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه‌های دیگر به آش دوغ طعم دلخواه خود را به آن بخشید.

آش دوغ در فرهنگ ایرانی

آش دوغ یکی از غذاهای سنتی و محبوب در فرهنگ ایرانی است که از دستور پخت آسان و مواد اولیه ساده‌ای بهره می‌برد. این غذا با طعم ملایم و خنکی که به آن می‌دهد، در دوره‌های گرمای تابستان برای خنک کردن بدن بسیار مورد علاقه مردم است. از آنجا که آش دوغ دارای مواد طبیعی و سالمی است، این غذا به عنوان یک غذای سالم و خوراکی برای خانواده‌های ایرانی بسیار مورد توجه است.

طرز تهیه آش دوغ قزوین بهمراه تصاویر و توضیحات
طرز تهیه آش دوغ قزوین بهمراه تصاویر و توضیحات

نتیجه گیری:

آش دوغ یکی از غذاهای سنتی و محبوب در فرهنگ ایرانی است که از دستور پخت آسان و مواد اولیه ساده‌ای بهره می‌برد. این غذا دارای خواص بهداشتی و تغذیه‌ای بسیار مفیدی است و می‌تواند به عنوان یک منبع غذایی سالم و خوراکی برای خانواده‌ها مورد استفاده قرار گیرد. امیدواریم که این مقاله مفید واقع شده باشد و به افزایش آگاهی شما از آش دوغ کمک کرده باشد.

منبع: مجله اینترنتی نو

به این نوشته امتیاز بدهید!

مریم هنربخش

همیشه برای من خود نوشتن مهم بوده. خیلی مهم تر از انتشار آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×