جمعه , 8 تیر 1403 2024 - 06 - 28 ساعت :
» آشپزی » انواع کباب » طرز تهیه کباب لقمه با بهترین روش بسیار خوشمزه و لذیذ
طرز تهیه کباب لقمه با بهترین روش بسیار خوشمزه و لذیذ
انواع کباب

طرز تهیه کباب لقمه با بهترین روش بسیار خوشمزه و لذیذ

خرداد 31, 1403 10

طرز تهیه کباب لقمه

به گزارش گروه آشپزی مجله اینترنتی نو:

مواد لازم

گوشت چرخ‌کرده (مخلوط گوسفند و گوساله) 600 گرم
پیاز 200 گرم
نمک یک قاشق مرباخوری
جوش‌شیرین نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه کباب لقمه با بهترین روش بسیار خوشمزه و لذیذ
طرز تهیه کباب لقمه با بهترین روش بسیار خوشمزه و لذیذ

اگر زیاد می خوابید ؛ کبدتان بیمار است!

طرز تهیه

ابتدا پیاز را رنده کرده و در صافی ریخته و کمی‌ آب آن را می‌گیریم. بعد با گوشت چرخ‌شده و نمک به مدت ده دقیقه ورز می‌دهیم. جوش‌شیرین را نیز در همین موقع اضافه کرده و ورز دادن را ادامه می‌دهیم. به اندازه یک نارنگی از گوشت را برداشته و به سیخ می‌کشیم و صاف می‌کنیم. بعد با دو انگشت به صورت لقمه‌ای آن را شکل داده و سر و ته گوشت را هم با دست به سیخ می‌چسبانیم. برای کباب‌شدن روی آتش ابتدا یک طرف آن را می‌گذاریم تا مقدار کمی بپزد در این لحظه آن را سریع پشت و رو می‌کنیم بعد با حرارت ملایم می‌پزیم تا مغزپخت شود. آن‌گاه گوجه‌ها را هم به سیخ کشیده و کباب می‌کنیم.

کباب لقمه

کباب یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که در انواع مختلف و با روش های متنوع تهیه می شود. از جمله انواع کباب محبوب و معروف در ایران، کباب لقمه است. این نوع کباب با استفاده از گوشت گوسفند یا گوساله و به همراه انواع ادویه ها و مواد مخصوص دیگر، تهیه و سپس پخته می شود. در این مقاله به بررسی ویژگی های کباب لقمه، روش تهیه آن و نکات مهم در انتخاب و طرز تهیه آن می پردازیم.

طرز تهیه کباب لقمه با بهترین روش بسیار خوشمزه و لذیذ
طرز تهیه کباب لقمه با بهترین روش بسیار خوشمزه و لذیذ

تاریخچه کباب لقمه

کباب لقمه یکی از قدیمی ترین انواع کباب های ایرانی است که از دوران باستان تهیه و مصرف می شد. اصل واژه “کباب” از کلمه “کبوب” به معنی گوشت پخته شده بر روی آتش گرفته شده است. کباب لقمه نیز با استفاده از تکه های کوچک گوشت و ادویه های مختلف تهیه می شود و به صورت مجزا یا به همراه نان یا برنج سرو می شود.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کباب لقمه

برای تهیه کباب لقمه، مواد اولیه مهم شامل گوشت گوسفند یا گوساله، پیاز، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران می باشد. همچنین برای افزودن طعم و عطر خاص به کباب می توان از ادویه های دیگری مانند زرشک، نعناع، ریحان و یا گیاهان خشک دیگر استفاده کرد.

روش تهیه کباب لقمه

برای تهیه کباب لقمه، ابتدا گوشت را به تکه های کوچک برش داده و با پیاز رنده شده و ادویه ها مخلوط می کنیم. سپس مخلوط را در مخلوط کن یا ربات کوچک پودر کرده و به مدت چند ساعت در یخچال قرار می دهیم تا مزه ها و عطر ها به یکدیگر نفوذ کنند. سپس مواد را به شکل لقمه های کوچک می پهیم و بر روی موقیع آتش قرار می دهیم تا پخته شوند.

بیماران مبتلا به کم خونی با خرما افطار کنند

نکات مهم در تهیه کباب لقمه

برای تهیه کباب لقمه، باید به نکات مهمی توجه داشت. اولین نکته این است که گوشت باید تازه و بدون چربی زیاد باشد. همچنین برای بهتر شدن مزه کباب، می توان از گوشت مخصوصی مانند گوشت بدون استخوان یا گوشت کم چرب استفاده کرد. همچنین می توان از انواع روش های پخت مانند پخت در تابه، روی آتش یا در فر استفاده کرد.

روش های سرو کباب لقمه

کباب لقمه می تواند به صورت مجزا یا به همراه نان یا برنج سرو شود. همچنین می توان از سس های مختلف مانند سس گوجه فرنگی، ماست یا زرشک برای تزیین و افزودن طعم به کباب استفاده کرد. همچنین می توان از سبزیجات تازه مانند ریحان، خیار و گوجه فرنگی برای تزیین و سرو کنار کباب استفاده کرد.

طرز تهیه کباب لقمه با بهترین روش بسیار خوشمزه و لذیذ
طرز تهیه کباب لقمه با بهترین روش بسیار خوشمزه و لذیذ

فواید بهداشتی کباب لقمه

کباب لقمه به دلیل استفاده از گوشت تازه و ادویه های طبیعی، دارای فواید بهداشتی بسیار زیادی است. این غذا به عنوان یک منبع عالی از پروتئین و مواد معدنی مانند آهن، روی و منیزیم شناخته شده است. همچنین کباب لقمه به دلیل پخته شدن در حرارت مستقیم، می تواند باعث از بین رفتن باکتری ها و میکروب های موجود در گوشت شود.

چهار علت افسردگی

نتیجه گیری:

کباب لقمه یکی از انواع محبوب و خوشمزه کباب های ایرانی است که با استفاده از گوشت تازه و ادویه های مختلف تهیه می شود. این غذا به دلیل ویژگی های غذایی و بهداشتی بسیار زیاد، محبوبیت بسیاری در بین مردم ایران دارد. برای تهیه این غذا، باید به نکات مهمی مانند استفاده از گوشت تازه و ادویه های معتبر توجه داشت. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا کباب لقمه را بهتر بشناسید و با طرز تهیه صحیح آن آشنا شوید.

منبع: مجله اینترنتی نو

به این نوشته امتیاز بدهید!

خانم ابراهیمی

نوشتن به انسان احساس خوبی می دهد چرا که در حین نوشتن ایده های جدید و جملات ناب به ذهنتان می آید و ممکن است ناکهان مثل ارشمیدس بگویید یافتم یافتم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×