جمعه , 12 بهمن 1403 2025 - 01 - 30 ساعت :
 
» اخبار » رکورد جدید در ترانزیت جاده‌ای ایران و رشد ۲۷ درصدی
اخبار - اقتصاد - جاده| راه| ترافیک

رکورد جدید در ترانزیت جاده‌ای ایران و رشد ۲۷ درصدی

بهمن ۱۰, ۱۴۰۳ 10

رشد ۲۷ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۱۰ ماهه امسال

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی خضری عصر چهارشنبه در نشست وزیر راه و شهرسازی با تشکل‌های صنفی حمل و نقل بین‌المللی افزود: بالاترین رکورد حمل و نقل ترانزیت در سال ۱۴۰۲ با حمل ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن کالا توسط ۶۳۶ هزار دستگاه کامیون و تریلی کسب شد که بیش از ۹ میلیون و ۳۹۰ هزار تن آن محصولات غیر نفتی بود. این آمار نشان‌دهنده رشد چشمگیر و قابل توجهی در زمینه حمل و نقل جاده‌ای است که نسبت به سال‌های گذشته، شاهد تغییرات محسوسی بوده‌ایم.

رکورد جدید در ترانزیت جاده‌ای ایران و رشد ۲۷ درصدی

وی ادامه داد: خوشبختانه در ۱۰ ماهه ۱۴۰۳ مجدد به این رکورد دست یافتیم و با مقایسه این رکورد با سال گذشته، رشد ۲۷ درصدی در ترانزیت جاده‌ای کشور مشاهده می‌شود. این رشد چشمگیر، نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای حمل و نقل جاده‌ای ایران و تلاش‌های مداوم در راستای توسعه و بهبود زیرساخت‌ها و تسهیلات برای تسهیل ترانزیت کالا است. این آمار همچنین به‌خوبی گویای تأثیر مثبت سیاست‌های دولت در راستای گسترش روابط تجاری و ترانزیتی کشور با کشورهای همسایه و منطقه است.

در این راستا، ترانزیت کالا نه تنها به‌عنوان یک بخش کلیدی از صنعت حمل و نقل کشور، بلکه به‌عنوان ابزاری استراتژیک برای بهبود شرایط اقتصادی و تجاری ایران شناخته می‌شود. افزایش حجم ترانزیت جاده‌ای و رسیدن به رکوردهای جدید، این پیام را به جهانیان می‌رساند که ایران با در اختیار داشتن زیرساخت‌های قوی، می‌تواند نقش مهمی در توسعه ترانزیت بین‌المللی ایفا کند.

دوره پساکرونا و روند صعودی ترانزیت جاده‌ای

معاون حمل و نقل سازمان راهداری خاطرنشان‌کرد: پس از دوره کرونا که بسیاری از کشورها با مشکلات جدی در زمینه حمل و نقل و تجارت روبرو شدند، خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد سیر صعودی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای در کشور هستیم. این روند صعودی در واقع نشان‌دهنده بهبود شرایط حمل و نقل جاده‌ای و واکنش سریع به چالش‌هایی است که در دوران پاندمی به‌وجود آمده بود.

در حال حاضر، بسیاری از کشورها با مشکلات اقتصادی ناشی از پاندمی روبرو هستند، اما ایران با استفاده از ظرفیت‌های خود در این عرصه توانسته است خود را به‌عنوان یک کانون مهم در حمل و نقل جاده‌ای معرفی کند. به‌ویژه با بهبود وضعیت مرزهای کشور و رفع موانع موجود، ترانزیت کالا از ایران به سایر نقاط جهان با سرعت بیشتری انجام می‌شود و این امر موجب رونق اقتصادی کشور و گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه می‌شود.

رشد شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و تعداد ناوگان فعال در کشور

وی بیان داشت: در حال حاضر، یک هزار و ۸۷۵ شرکت فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در کشور فعالیت می‌کنند که این شرکت‌ها شامل ۵۰ هزار ناوگان فعال و ۴۰ هزار راننده می‌باشند. این تعداد ناوگان فعال و رانندگان حرفه‌ای، از زیرساخت‌های قوی و توانمندی در کشور حکایت دارد که در کنار یکدیگر به جابجایی کالاها و تسهیل روند ترانزیت کمک می‌کنند.

این آمارها نشان می‌دهند که ایران از یک سیستم حمل و نقل جاده‌ای بسیار گسترده و پویا برخوردار است که به‌خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای حمل و نقل داخلی و بین‌المللی باشد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این سیستم حمل و نقل جاده‌ای، قابلیت‌های بالای آن در جابجایی کالاهای مختلف است که به‌ویژه برای حمل و نقل بین‌المللی به کشورهای همسایه و دوردست اهمیت زیادی دارد.

مشکلات رانندگان ترانزیت ایرانی در مرز بازرگان و راهکارها

خضری با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده برای رانندگان ترانزیت ایرانی در مرز بازرگان، گفت: این مشکل ناشی از تصمیماتی است که در دهه‌های قبل گرفته شده و امروز تبعات آن را در حوزه ترانزیت پرداخت می‌کنیم. مسائلی مانند ترافیک‌های سنگین، مشکلات بهداشتی و امنیتی، و یا مسائل مرتبط با تأسیسات مرزی که به‌طور مستقیم بر رانندگان تاثیر می‌گذارد، از جمله مشکلاتی است که باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

اما خوشبختانه با سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به ترکیه و برگزاری مذاکرات با مقامات ترک، برخی از این مشکلات تا حدودی برطرف شده و شرایط بهبود یافته است. این تعاملات دیپلماتیک و همکاری‌های مرزی نه تنها موجب تسهیل در عبور و مرور رانندگان ایرانی می‌شود، بلکه به تقویت روابط تجاری و ترانزیتی میان دو کشور کمک خواهد کرد.

اهمیت برطرف کردن مشکلات مرزی و تأثیر آن بر ترانزیت کالا

وی افزود: تلاش‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی برای برطرف کردن مشکلات مرزی و تسهیل روند ترانزیت، باعث شده که میزان قابل توجهی از مشکلات موجود کاهش یابد و رانندگان ایرانی قادر باشند بدون مشکل و با سرعت بیشتری وارد کشورهایی مانند ترکیه، آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه شوند.

این موضوع علاوه بر اینکه به بهبود شرایط رانندگان کمک می‌کند، می‌تواند به توسعه تجارت و ترانزیت کالا در سطح بین‌المللی کمک شایانی کند. به‌طور کلی، تسهیل و رفع مشکلات مرزی یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد و توسعه ترانزیت کالا به‌ویژه در کشورهای همسایه است که ایران به‌عنوان یک هاب ترانزیتی در منطقه می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.

 چشم‌انداز آینده حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت بین‌المللی ایران

در پایان باید گفت که با توجه به روند رو به رشد ترانزیت جاده‌ای در ایران و افزایش میزان تبادل کالا در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۳، چشم‌انداز روشنی برای آینده حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت بین‌المللی کشور متصور است. زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای ایران به‌طور پیوسته در حال ارتقا و توسعه است و همکاری‌های میان‌المللی به‌ویژه با کشورهای همسایه در حال گسترش است.

آینده حمل و نقل جاده‌ای ایران به‌ویژه در زمینه ترانزیت، با توجه به تلاش‌های مداوم دولت برای بهبود شرایط رانندگان و ارتقای زیرساخت‌ها، بسیار روشن به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود که این روند ادامه یابد و ایران به‌عنوان یک بازیگر اصلی در ترانزیت کالا در سطح بین‌المللی شناخته شود. این امر نه تنها به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند، بلکه به تقویت موقعیت استراتژیک ایران در عرصه ترانزیت جهانی خواهد انجامید.

طرز تهیه ترشی کلم بنفش 

طرز تهیه ترشی خیار چنبر 

طرز تهیه ترشی نازخاتون 

طرز تهیه ترشی لیته انبه 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×