چهارشنبه , 6 تیر 1403 2024 - 06 - 25 ساعت :
» پزشکی » آزمایش حاملگی | چرا آزمایش انجام می شود؟
آزمایش حاملگی | چرا آزمایش انجام می شود؟
پزشکی

آزمایش حاملگی | چرا آزمایش انجام می شود؟

اردیبهشت 16, 1403 00

آزمایش حاملگی

به گزارش گروه پزشکی مجله اینترنتی نو:

چرا آزمایش انجام می شود؟

برای تاییدو یا ارزیابی حاملگی و یا تشخیص و ارزیابی بیماری های تروفوبلاستیک و تومرهای سلولهای زایای تخمدان و یا بیضه

چه موقع آزمایش انجام میشود ؟

معمولا در خلال چند روز اولی که پریود عقب افتاده و یا حتی با روشهای نوین آزمایشگاهی زودتر از آن قابل شناسایی است و در چند روز پس از لقاح (حتی قبل از روزیکه انتظار شروع پریود است )و یا هنگامیکه پزشک مشکوک به حاملگی خارج رحمی است و یا بیماریهای تروفوبلاستیک و تومرهای سلولهای زایای تخمدان و یا بیضه .

 

نمونه مورد آزمایش چیست ؟

تا چند سال پیش اغلب ادرار بوده اما اکنون اغلب نمونه مورد آزمایش خون است .البته نمونه خون حساستر است .

چه جیزی آزمایش میشود ؟

hcg هورمونی است از جنس قند و پروتئین که توسط جفت زن حامله ترشح میشود . بنابراین با یافتن این هورمون می توان به حاملگی پی برد . پس از لقاح ، تخمک لقاح یافته و بارور شده به طرف رحم حرکت می کند و در آنجا لانه گزینی می کند حدود یک هفته بعد حفت تشکیل می شود و شروع به ترشح هورمون hcg می کند . در این زمان است که می توان با اندازه گیری هورمون hcg حاملگی را تشخیص داد.
در طول هفته های اول حاملگی وجود هورمون hcgبرای ماندن فعالیت جسم زرد فوق العاده مهم است زیرا باعث پایداری حاملگی می شود .. تولید هورمون hcgتا هفته های 8 تا 10 حاملگی با سرعت افزایش می یابد و به حداکثر خود در پایان هفته 10 پس از آخرین پریود می رسد . پس از آن مقدارش به آرامی کمی کاهش می یابد و ثابت می شود . پس از زایمان مقدار هورمون hcg به سرعت کاهش یافته و به حد پیش از حاملگی می رسد .همچنین سطح تولید هورمون hcgتوسط تومرهای سلولهای زایا افزایش می یابد .

آزمایش حاملگی | چرا آزمایش انجام می شود؟
آزمایش حاملگی | چرا آزمایش انجام می شود؟

 

آیا هیچ آمادگی پیش از انجام آزمایش لازم است ؟

برای انجام آزمایش خون هیچ آمادگی لازم نیست .بنا براین نیاز نیست ناشتا باشید و یا حتی محدودیت قطع مصرف مایعات داشته باشید و یا داروهای مصرفی یا حتی آنتی بیوتیک خود را قطع کنید.

چگونه آزمایش درخواست می شود ؟

در خواست انجام مقادیر کیفی هورمون hcg برای تایید حاملگی است . درخواست انجام کمی مقدار هورمون hcg در خلال حاملگی برای ارزیابی احتمال وجود حاملگی خارج رحمی صورت می گیرد . همچنین برای ارزیابی اختلالات دیگر حاملگی انجام می شود . علاوه بر آن درخواست انجام کمی مقدار هورمون hcg برای تشخیص و پایش بیماری های تروفوبلاستیک و تومرهای سلولهای زایای تخمدان و یا بیضه انجام می شود .

چه موقع آزمایش درخواست می شود ؟

در خواست انجام مقادیر کیفی هورمون hcgبرای زمانی است که مشکوک به حاملگی هستیم و یا حتی زمانی که باید به دلایلی مطمئن شویم که حاملگی قطعا وجود ندارد . گاهی در افراد خاصی بطور مرتب و در زمانهای متوالی درخواست انجام کمی مقدار هورمون hcg میشود . این کار به خاطر ارزیابی وجود حاملگی خارج رحمی یا دیگر اختلالات حاملگی و یا پس از سقط بخاطر اطمینان از عدم وجود خطر برای بیمار درخواست می شود .همچنین پزشک برای ارزیابی پایش بیماری های تروفوبلاستیک و تومرهای سلولهای زایای تخمدان و یا بیضه این آزمایش را درخواست می کند .
چقدر زمان انجام آزمایش است ؟
و یا به عبارت دیگر کی جواب آماده می شود ؟ اگر از روشهای نوین آزمایشگاهی استفاده شود زمان انجام آزمایش بین نیم تا یکساعت است گاهی بر اساس روش این زمان تا دو ساعت هم میرسد . در این آزمایشگاه بین 5/0 تا یک ساعت پس از خونگیری جواب شما آماده می شود

آزمایش حاملگی | چرا آزمایش انجام می شود؟
آزمایش حاملگی | چرا آزمایش انجام می شود؟

حاملگی

حاملگی یکی از مراحل مهم در زندگی هر زن است که با خود دارای چالش‌ها و تغییرات فیزیکی و روانی زیادی است. این دوره از زمانی که یک زن باردار می‌شود تا زمان تولد نوزاد، پر از تجربیات جدید و هیجان‌انگیز است. در این مقاله، به بررسی این فرایند زندگی مهم و زیبا می‌پردازیم و اهمیت آن را برای سلامت مادر و نوزاد بررسی خواهیم کرد.

تغییرات فیزیکی در حاملگی

حاملگی با خود تغییرات فیزیکی زیادی برای زن دارد. از افزایش وزن تا تغییر شکل بدن و ظاهری، همه این تغییرات نشان از رشد و تغییرات درونی زن دارد که باید با آنها همراهی کرد.

 

تغییرات روانی در حاملگی

علاوه بر تغییرات فیزیکی، حاملگی همچنین تغییرات روانی زن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. از ترس و نگرانی تا شادی و هیجان، همه این احساسات در این دوره مهم زندگی بروز می‌کنند.

خطرات و مشکلات مرتبط با حاملگی

حاملگی هر چند دوره زیبا و مهمی است، اما همراه با خود خطرات و مشکلاتی نیز دارد. از بروز عفونت‌ها تا مشکلات خونی، این دوره نیاز به مراقبت و نظارت دقیق دارد.

آزمایش حاملگی | چرا آزمایش انجام می شود؟
آزمایش حاملگی | چرا آزمایش انجام می شود؟

 

تأثیرات تغذیه‌ای در حاملگی

تغذیه مناسب در طول حاملگی بسیار اهمیت دارد و تأثیر بسزایی بر سلامت مادر و نوزاد دارد. تحت نظر یک تغذیه‌شناس حرفه‌ای، زن باردار باید به تأمین نیازهای غذایی خود و نوزادش توجه کند.

تمرینات و فعالیت‌های بدنی در حاملگی

تمرینات فیزیکی منظم و مناسب در طول حاملگی به سلامت مادر و نوزاد کمک زیادی می‌کند. اما تمرینات باید با توجه به شرایط فیزیکی و پزشکی زن باردار انجام شود.

 

مراقبت‌های پزشکی در حاملگی

مراقبت‌های پزشکی منظم و دقیق در طول حاملگی، از مهمترین عواملی است که می‌تواند به سلامت مادر و نوزاد کمک کند. حضور منظم در مراجعه‌های پزشکی و انجام آزمون‌های لازم، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتیجه‌گیری:

حاملگی یک دوره زیبا و مهم در زندگی هر زن است که با خود تغییرات فیزیکی و روانی زیادی را به همراه دارد. اهمیت مراقبت‌های پزشکی، تغذیه مناسب، تمرینات فیزیکی و مراقبت از روانی زن در این دوره بسیار بالاست. از این رو، زن باردار باید به خود و نوزادش اهمیت کافی را بدهد و به توصیه‌های پزشکی توجه کند تا حاملگی به سلامتی و بدون مشکل پیش برود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

رضا امیری

هر اتفاقی را بهانه ای برای نوشتن ببینید. با هر مسئله ای که برایتان پیش می آید مواد اولیه یک نوشته خوب را بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×