دوشنبه , 24 اردیبهشت 1403 2024 - 05 - 13 ساعت :
» اقتصاد » خاموشی چراغ اقتصاد
اقتصاد

خاموشی چراغ اقتصاد

فروردین 2, 1403 10

 

به گزارش مجله نو: خاموشی چراغ اقتصاد

امیرحسین خالقی،‌پژوهشگر اقتصاد سیاسی

با وجود این که دولت توانست نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهد و سیاست‌های انقباضی نیز در این مرحله ضروری قلمداد می‌شده اما ادامه دادن آن، بهایی کمتر از خاموشی چرخ تولید و اقتصاد نخواهد داشت.

نرخ رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده است اما رکودی که در اقتصاد رخ داده، نشان‌دهنده این است که ما در آینده شاهد افزایش سطح متوسط قیمت کالاها یا همان تورم خواهیم بود. انگار بیش از آنکه مهار تورمی واقعاً رخ داده باشد، با صدور تورم در آینده رو‌به‌رو هستیم.

درباره رونق تولید هم خیلی مشخص است که ریسک‌های سیاسی آن‌قدر زیاد و بزرگ هستند که برخی از سیاست‌ها هم که به بهانه بهبود محیط کسب و کار انجام می‌شود، نقش خود را نشان نمی‌دهند. این سیاست‌های مالیاتی اخیر هم ماجرا را به شدت پیچیده کرده است. تامین مالی تولید دشوار است و این از تبعات سیاست کنترل ترازنامه است پس به همین دلیل، فکر می‌کنم شاید گفتار اهالی کسب و کار نشان می‌دهد با سال بسیار دشواری روبه‌رو بوده‌اند و سال آینده نیز چنین اتفاقی دوباره رخ می‌دهد. بر این اساس دولت نمره قبولی نمی‌گیرد. ادامه دادن سیاست‌های مهار تورم به ترتیب فعلی که به‌عنوان یک مرحله ضروری در آغاز کار توصیه می‌شد، به قیمت خاموش کردن چرخ اقتصاد تمام می‌شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

مریم هنربخش

همیشه برای من خود نوشتن مهم بوده. خیلی مهم تر از انتشار آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×