دوشنبه , 24 اردیبهشت 1403 2024 - 05 - 12 ساعت :
» اقتصاد » ۱۴۰۲ قابل دفاع نیست
اقتصاد

۱۴۰۲ قابل دفاع نیست

فروردین 2, 1403 10

 

به گزارش مجله نو: ۱۴۰۲ قابل دفاع نیست

حمید میرمعینی، کارشناس اقتصادی

عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲ اصلاً قابل دفاع نبود؛ از آنجایی که سال ۱۴۰۳ نیز سال واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی است، ممکن است با یک اشتباه در فرایند قیمتگذاری این حامل‌ها، کشور با تورم افسارگسیخته مواجه شود.

سیاست‌های اقتصادی با توجه به کسری بودجه که در سال ۱۴۰۲ وجود داشت، تقریباً انقباضی بودند. با توجه به حجم کسری بودجه، دولت اوراق منتشر و از بانک مرکزی استقراض کرد و همچنین دست به چاپ پول زد. در مجموع، اگر قرار باشد به دولت در سال ۱۴۰۲ نمره دهیم، عملکرد دولت بسیار ضعیف است.

تورم سال ۱۴۰۲ حداقل بیش از ۴۰ درصد است، رکود بر صنایع حاکم شد، تولید افت یافت، بانک‌ها هم به ناترازی خوردند و بنگاه‌ها نیز منابع نداشتند. افزایش نرخ بهره بانک‌ها در راستای سیاست‌های انقباضی بود ولی به نظر می‌رسد همین سیاست انقباضی باعث شده که حجم سرمایه‌گذاری در صنایع افت کند و همچنین موجب محدودیت در بخش تولید و عرضه کالا شود. تقاضا نیز به دلیل تورم در کمترین حالت خود بوده که این باعث می‌شود با رکود تورمی مواجه شویم.

به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ سخت‌تر هم باشد؛ عملکرد اقتصادی دولت، جای دفاع ندارد. سیاست‌های دستوری ادامه یافت؛ در صورتی که انتظار داشتیم در برخی حوزه‌ها مانند ارز ادامه نداشته باشد. افزایش بخش هزینه‌های بودجه هم خود را نشان می‌دهد. انتظار است که کسری بودجه هزار همت باشد و همین موجب تورم سال جدید است. فشار دولت بر شرکت‌ها برای دریافت مالیات بیشتر نیز مشکل‌ساز است. مطمئن هستیم که در سال ۱۴۰۳ قطعاً به سوی واقعی‌تر کردن قیمت حامل‌های انرژی می‌رویم و اگر این گام‌ها به درستی برداشته نشوند و قیمت‌ها با سازوکار مناسب واقعی نشود با تورمی افسارگسیخته مواجه می‌شویم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

مریم هنربخش

همیشه برای من خود نوشتن مهم بوده. خیلی مهم تر از انتشار آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×